onsdag den 28. juli 2010

Video Top Tre.

Vi holder sommerferie i stor stil - Mathilde er i Grækenland, og derfor babysitter jeg vores blog imens. Samtidig arbejder jeg på min første stopmotion video for Catching Paper Planes som er stærkt efterfulgt af videomaking til den nye single fra Entakt, og lige præcis derfor vil det her indlæg være stærkt inspireret deraf! Jeg har nemlig gjort mig mange tanker om, hvad jeg synes er en sjov og fin video, og hermed bringer jeg dig - ta ta taaa - min egen personlige all time musikvideo top tre:

NUMMER 3: Depeche Mode - "Enjoy The Silence".
Først skal det lige siges, at Depeche Mode har en helt særlig plads i denne piges hjerte. Enjoy er fra 1991 (hvor jeg kun har været fem-seks år gammel), og selvom jeg ikke kan huske så meget fra dengang er videoen med Dave Gahan i kongekappe et af de tidligste minder jeg har med musikvideoer og MTV. Jeg tror, at jeg elsker den så højt fordi teksten og den der rastløse/søgende karakter giver mening for mig. Desuden forbinder jeg den med rigtig meget godt - som fx da en af mine bedste veninder og jeg mødte bandet i 2006. Den minder mig om sommernætter, rastløshed, bedste veninder, spontanitet og frihed, og den får mig til at tænke jeg på alle de gange, vi har stået på Stengade 30 og ønsket den hos DJ'en, som efter et par weekender kunne huske os og automatisk spillede den for os:


NUMMER 2: The Smashing Pumpkins - "Tonight, Tonight".
Igen - midten af 90erne - very young Sam. Jeg har sikkert været omkring de 10 eller noget, da jeg sad med åben mund foran skærmen og var umulig at komme i kontakt med. Jeg ville med ud og flyve i zeppelineren - jeg var nok ikke hoppet ud sammen med de andre - men det var også ligegyldigt, for jeg var hemmeligt forelsket i Billy Corgan med jakkesæt og hat (og jeg er ellers ikke til skaldede mænd). Jeg elsker stadig det eventyrlige og gammeldags univers som videoen er bygget op om, og jeg er vildt inspireret af blandingen af film, animation, illustration og den der "stik hovedet ind i den her papskive"-stil. Selvom jeg var lidt bange for den dengang, er jeg faktisk også gået hen og blevet glad for den sure måne som ligner en riskiks eller en deform klat modellervoks:



NUMMER 1: Kate Nash - "Foundations".
Måske havde du set den komme? Den her video lugter nemlig bare så meget af mig, og den gør lige præcis det som jeg vidst nok tror er meningen med at lave en musikvideo. Den får mig nemlig til at ønske, at jeg VAR Kate Nash - at det var mine blondesokker som fjollede rundt på gulvet, at jeg havde alle de farvekoordinerede sko, kjoler og møbler, og at det var min søde kæreste med cardigan og stort uglet hår. Der er så mange fine detaljer og tanker i videoen, som er fortolket virkelig godt i forhold til sangen, synes jeg. Og jeg tror faktisk aldrig nogensinde at jeg bliver træt af den:



2 kommentarer:

  1. Gode valg - og super cool video for Catching Paper Planes festen, dejligt lavet! ;)

    SvarSlet
  2. Very informative, keep posting such good articles, it really helps to know about things.

    SvarSlet